Alergia

  • Alergia u dzieci
    Alergia u dzieci

© dr n. med. Krzysztof Piwowarczyk, mgr farm. Ilona Ślugaj. Redakcja naukowa: prof. dr hab. med. Teresa Jackowska.  

NAJCZĘŚCIEJ ATAKUJE WIOSNĄ....

Alergia polega na nieprawidłowej, nadmiernej reakcji organizmu lub niektórych narządów na czynniki zewnętrzne, znajdujące się w powietrzu, w pokarmach lub z którymi mamy kontakt. Czynniki te nazywamy je alergenami.

Niektórymi z silnych alergenów (czynników wywołujących reakcję alergiczną) są:

  • niektóre pokarmy lub ich składniki, np. produkty mleczne, jajka, orzechy, ryby, niektóre owoce (np. owoce drobnopestkowe jak truskawki lub poziomki oraz cytrusowe jak np. pomarańcze lub mandarynki); zdarzają się reakcje alergiczne, szczególnie u dzieci, na barwniki zawarte w kolorowych napojach lub cukierkach (żelkach) oraz na przyprawy w wytwarzanych przemysłowo przekąskach (chipsy).
  • kurz domowy;
  • pyłki traw, drzew i kwiatów;
  • sierści zwierząt np. psa, kota, konia;
  • pierze ptaków, zarówno domowych jak i zawarte w poduszkach.

ALERGIA NA LEKI

Może również wystąpić alergia na przyjmowane leki przepisane w dawce zaleconej przez lekarza (np. niektóre antybiotyki), a także na niektóre leki dostępne bez recepty, np. kwas acetylosalicylowy lub inne leki z grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych (popularne leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe). W takiej sytuacji należy natychmiast przerwać przyjmowanie leku i skontaktować się jak najszybciej z lekarzem, a w niektórych sytuacjach udać się jak najszybciej do szpitala. W przyszłości nie należy już nigdy przyjmować żadnego leku zawierającego substancję na którą wystąpiła alergia (niekiedy również na leki z tej samej grupy). Należy zawsze powiadomić lekarza o występującej alergii na dany lek.

WSTRZĄS ANAFILAKTYCZNY

Najpoważniejszym odczynem alergicznym jest wstrząs anafilaktyczny, który wymaga natychmiastowej pomocy lekarskiej w trybie ratunkowym. Jest to reakcja całego organizmu – pacjent blednie, słabnie, mogą pojawiać się pokrzywkowe zmiany na skórze, duszność. Stany takie występują bardzo rzadko, zazwyczaj u osób nadwrażliwych na jad owadów. W praktyce lekarskiej tego typu odczyny zdarzają się po podaniu niektórych leków drogą wstrzyknięcia, np. wstrząs po podaniu penicyliny.

Strony:
Facebook